Az első, bevezető
blogbejegyzésemben vázolt kérdésekkel kapcsolatban, írásos interjút kértem 2013
októberében neves olvasáskutatóktól, a szóban forgó téma szakértőitől.
Emlékeztetőként megismételném a
kérdéseimet, amiket az interjúban is feltettem számukra:
- Lehet-e negatív befolyással a social networking az olvasásra, különösen a fiatalok, a "Facebook-generáció" esetében? Ha igen, melyek ezek a káros hatások, és tudunk-e változtatni rajtuk?
- Igaz-e, hogy a "Facebook-generáció" érdeklődését csak a gyorsan elérhető, rövid hírek kelthetik fel, s ezáltal felületesen olvasnak?
- Egyáltalán van-e kedvük és idejük a fiataloknak a közösségi háló izgalmas és szórakoztató felületének mindennapos használata mellett olyan "egyszerű" tevékenységekkel foglalkozni, mint az olvasás?
- Vajon a közösségi hálók világában érvényesül még az egyéni ízlés, vagy pusztán az számít, a többiek mit tartanak jónak? Fontosabbá válhat-e a minőségnél és hitelességnél a "tömegek akarata", a népszerűség?
- Van-e ok a pesszimizmusra, vagy a közösségi hálók növekvő ismertsége nem jelenti az olvasás végzetét?
- Ha nem alaptalan a félelem, miként lehet a kockázati tényezőket minimálisra csökkenteni, és megteremteni a helyes egyensúlyt a social networking és az olvasás között?
Gereben Ferenc /művelődésszociológus,
a Pázmány Péter Katolikus Egyetem BTK Szociológia Intézetének docense/ válasza:
”Kérdései találóak, és nyilván tudja, hogy nem válaszolhatók meg igennel vagy nemmel, hanem a töprengő válaszok jókora tanulmányt is megtölthetnének. Hasonló kérdések foglalkoztattak engem is akkor, amikor - fiatal diplomások véleményét vizsgálva - megírtam a mellékelt tanulmányt. Ebben ugyan a Facebook csak egyike volt a vizsgált jelenségeknek (általában a digitális olvasásmód volt a téma), de a küldött tanulmányban minden benne van, amit mondani tudnék.”
Folytatásként szeretnék kiemelni
/idézni/ egy-két fontosabb megállapítást a tanulmányból, mely a Könyvtári
Figyelő 58. évf. (2012) 3. számában jelent meg:
„A szabadidős tevékenységek közül
az utóbbi évtizedekben az olvasás legfőbb /és győztes/ riválisa /különösen a
kereskedelmi tévézés 1997-es bevezetése óta/ a televízió volt, az ezredforduló
óta pedig egyre inkább a számítógép, illetve az internet lett.
Az eddigi adatok szerint:
A középiskolás korosztály és a
15-29 éves fiatal könyv- és napilapolvasók, valamint rendszeres olvasók aránya
csökkent. Csökkent az őket körülvevő házi könyvgyűjtemények kötetszáma is. Az
olvasói érdeklődés és ízlés alakulásában – az iskolai kötelezőkön kívül – a
klasszikus értékek, nemzeti hagyományok visszaszorulását, a könnyed /és
borzongató/ szórakozási vágy előretörését észlelték.
Ugyanakkor 2008-ban már 84%-uk
volt internethasználó, 74%-uk rendszeresen élt a drótposta lehetőségeivel,
közel fele részük pedig chetelt és fórumozott.
Felmerül a kérdés, hogy ebben a
lefelé irányuló folyamatban mekkora szerepet játszik általában az
írásos-olvasásos közlésmód jelentőségének /a társadalom értékrendjének és
életmódjának megváltozása által motivált/ csökkenése, ill. az a lehetőség, hogy
az írásos szövegeket közvetítő médiumok nagymértékű átalakulása,
paradigmaváltással felérő eszköz-gazdálkodása a változóban lévő olvasási
jelenségek egy részét „elnyelik” a jórészt még
hagyományos olvasási szokásokra „beállított” kutatói tekintet elől.
Természetesen a két tényező együttes jelentkezése sem kizárt /sőt erősen
valószínűsíthető/, ezért valójában a kérdés mindkét oldalát vizsgálni kellene.
Ennek legadekvátabb formája egy probléma-érzékeny, az eddigieknél
differenciáltabb /a régi és az új olvasási szokásokra egyaránt nyitott/
kérdésfeltevésekkel operáló országos reprezentatív kérdőíves felmérés lenne.
…a felmérések előmunkálatai 2010
novemberében és decemberében készültek. Az interjúalanyok a 18-45 éves
korcsoportot képviselték, magasan kvalifikáltak, diplomások, vagy diploma előtt
állók.
Az interjú első témája: az
információk beszerzésének módja. A 17 interjúalany csaknem egybehangzó
állítása: elsődleges forrás a világháló. Vannak válaszadók, akik már a
praktikus informálódási szakaszban is említést tesznek a könyvekről, igaz, hogy
alárendelt szerepben. Van, aki 4-5 oldalnál hosszabb olvasmányt már papíron
szeret olvasni, mert a monitoron csak fárasztó betűhalmazt lát, és nem látja át
a lényegét.
Van, aki, ha művelődni szeretne,
inkább a könyvtárat és a könyveket használja.
Van, aki a könyveket tartja
megbízhatóbbnak az információszerzés terén, de munkáját szinte teljesen a neten
végzi.
A jövő esélyeit latolgatva:
Van, aki nem hiszi, hogy a net
átveszi a könyvek szerepét, de azt gondolja a kettő egymás mellett mehet.
Összefoglalva: a fiatal, ill.
fiatal középkorú értelmiség informálódási szokásai erősen internet-centrikusnak
tűnnek, főleg a munkavégzés, a tanulás terén. De továbbra is jelentős szerepet
játszanak interperszonális, valamint a hagyományos írásos források.
A netes tájékozódás legfőbb
erényeként a gyorsaság jelenik meg, de kibontakoznak hátrányai is, pl.
megbízhatósági deficit, az áttekinthetetlen tömeg stb.
A vizsgált réteg informálódási
struktúráját sajátos kettősség jellemzi: jelentősen előrehaladtak a szerintük a
jövő útját jelentő digitális technikák felé, de ugyanakkor még jól
érzékelhetően kötődnek az ismeretszerzés hagyományos személyközi és papírra
nyomtatot formáihoz is.
Egy másik kutatási téma a
könyvolvasási szokások.
Az olvasásszociológia régi
tapasztalata, hogy az olvasás mennyisége és minősége egyenes arányosságban áll
egymással, vagyis a sokat olvasók általában nívósabb könyveket és jobb ízléssel
olvasnak.
Többen arról számoltak be, hogy
olvasásra fordítható idejüket és energiáikat főleg a szakmájuk szakirodalmának
az olvasása tölti ki.
…az oka, hogy a hallgatók a
lehető legkevesebbet olvasnak: az olvasás ingerszegényebb, mint az egyéb
tevékenységek. Úgy látszik, az olvasási tevékenység társadalmi megítélése terén
is paradigmaváltás készülődik az újabb generációk szemében: az válhat az
olvasás hátrányává, ami korábban előnynek számított.
Olyan tevékenységek lépnek az
olvasás helyébe /vagy legalábbis kapnak az olvasásnál magasabb
presztízsértéket/, amelyeknek felfokozott inger- és élményvilága „munka
nélkül”, közvetlenül is érzékelhető, „élvezhető”. Ebből a jelzésből is arra
következtethetünk, hogy Gerhard Schulze német kultúrpszichológus
„élménytársadalma’ immár Kelet-Közép-Európába is megérkezett! És felmerül a kérdés,
hogy az „élménytársadalom” talaján nem válik-e könnyebbé a másik, az írást
közvetítő digitális eszközök paradigmaváltása?
E-könyv vagy hagyományos könyv?
Az interjúalanyok vélekedéseiből
megállapítható: meg is lepődhetünk, hogy a huszas- és harmincas éveikben járó,
magasan kvalifikált fiatal generáció képviselői milyen erős ragaszkodással
veszik körül a hagyományos könyvet, amellett, hogy mindannyian rendszeresen
élnek a digitális kultúra különböző lehetőségeivel. Többen említik
pozitívumként a könyvek világának a hangulatát, a könyvvel való félrevonulás
intimitását, történetiségét, kulturális státuszszimbólum és életmód-kijelölő
szerepét… a könyv „valódisága”, megfoghatósága, hogy lapozgatni, simogatni
lehet, hogy illata és /ami szerintem nagyon fontos/ „eleje és vége van”, vagyis
egy kis darab univerzumot képvisel.
…az elektronikus írásközvetítő
eszközökkel szemben felhozott általános kifogások: szemnek ártalmas, drága, nem
színes, feltörhetőségük és másolhatóságuk miatt bajt hozhatnak a könyvkiadókra,
nincs személyes kötődés a szöveghordozóhoz, csak az „egér” közvetítésével és
gombok nyomogatásával tudnak lapozni.
Anne Mangen norvég kutató:
újfajta gondolkodásmód részének kell-e tekinteni a korábban idézett véleményt,
mely szerint az olvasás immár szürke és ingerszegény tevékenységnek számít, ezt
még nem tudhatjuk pontosan.
A digitális olvasásmódok előnyeit
hangoztató vélemények: praktikus, környezetkímélő, nagy műveltséganyagot tesz
könnyen elérhetővé, könnyű a keresés, kiemelés, vannak már szemkímélő és
színes, interaktív változatok is stb., az olvasási kedvet is felpezsdíthetik.
A válaszadók zöme nem valami
„kiszorítósdiban”, hanem valamilyen funkcionális munkamegosztásban látja a
jövőt: eszerint digitálisan fogjuk olvasni a szakirodalmat, az utazás idejére
szánt olvasmányokat, a rövidebb közleményeket és rész-információkat, ugyanakkor
a szépirodalmat /főleg a regényeket/, a hosszabb és teljességre törekvő
közleményeket pedig inkább hagyományos, papíralapú köntösben.”
Nagy Attila /pszichológus,
szociológus, olvasáskutató, az OSZK Könyvtári Intézetének nyugalmazott
tudományos kutatója, a Magyar Olvasástársaság tiszteletbeli elnöke/ válasza:
„Kérdése fontos és indokolt.
Bizonyára Ön már személyesen is tapasztalja a közösségi oldalak „időrabló”
hatásának növekedését. Ez nem maradhat következmények nélkül. Maga a jelenség
természetesen jól érthető, hiszen egyik oldalról az életkori sajátosságokkal
összefüggő, társ és társaságkereső motívum jelenléte, másrészt a legtágabb
értelemben vett piac globalizálódása. Bizonyos értelemben mindannyian
valamiféle piacon mozgunk, illetve próbálunk sikeressé válni. Magam részéről a
legnagyobb veszélyt a gyerekek elmagányosodásában látom. Házasságon kívül
született gyerekek arányának növekedése, a családi kohézió gyengülése, a szülő
és gyerek közötti szóbeli, közvetlen kapcsolat ritkulása, a személyre szóló
beszélgetések, mesék elmaradása. Majd az így keletkezett, szorongásteli
vákuumot látszólag a virtuális világgal sikerül pótolni. Emberek helyett gépek?
Emberek és gépek! A gépek gyors, hatékony, áldásos hatásának realitását senki
nem vonja kétségbe. Az egyetlen valódi kérdés az optimális arányok kialakítása,
megtartása. Az Ön helyében az elméleti válaszok helyett adatokat keresnék,
gyűjtenék.”
Nagyváradi Enikő /okleveles
informatikus könyvtáros, a Nyugat-Magyarországi Egyetem Savaria Egyetemi
Központ Társadalomtudományok, Nemzetközi és Európa-tanulmányok Intézetének
adjunktusa/ válasza:
„Nagy Attila állításaival
egyetértek, s a jelzett problémakörre vonatkozó véleményét igencsak
gondolatébresztőnek tartom.”
„Örülök, hogy ilyen aktuális
kérdéseket tesz fel. A kérdések abszolút relevánsak, s a többségére pozitív
választ adhatunk (pl. felületes, töredezett olvasási mód, szkenneléses
szemmozgás az internetes felületek böngészésénél stb.) Doktori disszertációmban
én is foglalkoztam ezekkel a kérdésekkel, ezért ajánlom figyelmébe.”
A doktori disszertáció témához
kapcsolódó legfőbb megállapításait következő blogbejegyzésemben szemléltetem.
A felhasznált kép
forrása:
http://tanacsado.uni-pannon.hu/karrier_hirlevel/s/regisztralj_nalunk_-_karrier_hirlevel/
Az olvasáskutatók képeinek forrásai:
http://www.nol.hu/archivum/archiv-360827
http://www.papiruszportal.hu/site/?f=7&p=25&n=10102
www.bdf.hu/btk/trsi/Lists/Munkatrsak/Attachments/5/cv Nagyvaradi Eniko.doc
http://ni.unideb.hu/index.php?tartalom=48
Az olvasáskutatók képeinek forrásai:
http://www.nol.hu/archivum/archiv-360827
http://www.papiruszportal.hu/site/?f=7&p=25&n=10102
www.bdf.hu/btk/trsi/Lists/Munkatrsak/Attachments/5/cv Nagyvaradi Eniko.doc
http://ni.unideb.hu/index.php?tartalom=48
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése