2014. április 18., péntek

A nevelés színterei





A Ritmus egészség- és életmódmagazin 2013. októberi számában, a 69. oldalon az alábbi előadásrészletet olvastam Herczog Mária szociológustól:

„A gyerekek egészen a XXI. század második feléig, elsősorban a családjukban, saját közösségükben, kultúrájukban nevelkedtek. A tankötelezettség bevezetésétől mára oda jutottunk, hogy a gyerekek többnyire kora gyerekkoruktól sokféle intézmény és szolgáltatás keretében a családjukon kívül töltik a napjaik nagy részét, ezért többféle inger, hatás éri őket. Ez a változás alapvetően befolyásolja a gyerekek életét és a szülőkkel szembeni elvárásokat.
Ma már biztosan tudjuk, hogy a gyerekek fejlődése szempontjából az „első évek örökké tartanak”, vagyis sokkal meghatározóbb, hogy mi történik az élet első néhány évében, mint korábban gondolták. Az agykutatások eredményei szerint az agy fejlődése az élet első három évében a legintenzívebb, ilyenkor teremtődik meg annak lehetősége, hogy a gyerek optimális fejlődéséhez szükséges érzelmi, értelmi, fizikai gondoskodást megkapja, és ez ellenállóképessé, nyitottá tegye őt.”


A felhasznált kép forrása:






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése