2013. december 7., szombat

Közvélemény-kutatás 2.


A 2. sz. kérdőíves közvélemény-kutatást is az ELTE BTK Könyvtár- és Információtudományi Intézetében, illetve a Történeti Intézetben végeztem.
A megkérdezettek száma 14 fő: hallgatók, oktatók és könyvtárosok.
Életkor szerinti megoszlás szintén 19-44 év.
Kérdéseimet az alábbiakban leírtak alkották:



1./ A másokkal való kommunikáció során melyik módszert részesíti előnyben /személyesen, telefonon, e-mailen, közösségi oldalon/?

*

„személyesen”


*

„személyesen, e-mailen”


*

„személyesen”

*

„személyesen”

*

„személyesen”

*

„személyesen”

*

„személyesen”

*

„személyesen”

*

„személyesen, telefonon”

*


„személyesen, telefonon, e-mailen, közösségi oldalon”


*

„személyesen”

*

„személyesen”

*

 „1. személyesen – inkább család
  2. közösségi oldalon – inkább barátok
  3. e-mailen
  4. telefonon”

*

„személyesen, telefonon”


A 14 válaszadó közül a kommunikáció során

9 fő a személyes kommunikációt részesíti előnyben        65%

2 fő személyesen, telefonon kommunikál szívesebben    14%

1 fő személyesen, e-mailen                                            7%

2 fő mind a 4 lehetőséget használja                               14%



2./ Hozzávetőlegesen mennyi időt tölt naponta internetezéssel? Milyen célból?

*

„30 perc / levelezés”

*

„1-2 óra”

*

„Körülbelül napi 6-7 órát. Híreket olvasok, emailekre válaszolok, anyagot keresek tanulmányaimhoz és közösségi oldalon szervezem meg a találkozásokat ismerőseimmel.”

*

„30 perc e-mailezés.”

*

„3-4 óra, munka és tanulás”

*

„kb. 2-3 óra tanulás és szórakozás”

*

„2-3 óra információszerzés céljából”

*

„2-3 óra olvasás, filmnézés, program, levelezés, beszélgetés”

*

„A pontos számot nem tudom. Átlagban 4, főleg szórakozás, információ és hír szerzés végett. A tanulmányi rendszer kezelése miatt is. Továbbá tanulmányi segéd anyagok megszerzése miatt.”

*


„3-4 - információ gyűjtés, beszélgetés”

*

„4-6 óra, hírek, tájékozódás, videók, zene, beszélgetés”

*

„1,5-2 óra, ismerősökkel való kapcsolattartás, hírek olvasása”

*

„Kb. napi 5 óra; vegyes cél: kapcsolattartás, tanulás, munka, szórakozás, tájékozódás”

*

„Változó, körülbelül 5-6 órát. Leggyakrabban: e-mail, tv műsor, menetrend, receptek. Időnként film nézés vagy olvasás céljából.”


A 14 fő napi internetezéssel töltött ideje:

2 fő  30 percet tölt levelezéssel                             14,3%

2 fő   1-2 órát levelezik, híreket olvas                     14,3%

2 fő   2-3 órát tölt tanulással, szórakozással          14,3%

1 fő   2-3 órát tölt olvasással, filmnézéséssel,
          programmal levelezéssel, beszélgetéssel        7,1%

2 fő   3-4 órát tölt munkával, tanulással,                 
         Információgyűjtéssel, beszélgetéssel             14,3%

1 fő  4 órát átlagban, főleg szórakozás,
        információ- és hírszerzés, tanulás végett           7,1%

1 fő  4-6 órát hírek, tájékozódás, videók, zene,
        beszélgetés céljából                                        7,1%

1 fő  5 órát körülbelül: kapcsolattartás, tanulás,
        munka, szórakozás, tájékozódás céljából          7,1%

1 fő  5-6 órát: e-mail, tv műsor, menetrend,
        receptek, filmnézés, olvasás miatt                      7,1%

1 fő  6-7 órát tölt hírek olvasásával, e-mailezéssel,
        tanulással, találkozók szervezésével                   7,1%



3./ Használja-e az internetet könyvolvasás céljából? Ha igen, milyen rendszerességgel? Kb. mennyi időt szán rá? Milyen témájú könyveket olvas és mennyit?

*

„nem”

*

„Tankönyv-szakirodalom. 4-5 óra/hét”

*

„Ritkán használom. Az OSZK által az interneten is elérhető könyveket, cikkeket, tanulmányokat olvasom. Szakirodalmat olvasok főleg, ritkábban szépirodalmat.”

*

„nem”

*

„Nem, mert káros hatásúnak tartom a számítógép képernyőjének merev figyelését, s rontja a szemet.”

*

„Ritkán használom erre az internetet, az olvasásra napi fél-1 órát szánok.”

*

„Nem, mert nem bírja a szemem.”

*

„Igen. Havonta egyszer-kétszer. Szépirodalmi könyveket, történelmi könyveket.”

*

„Nem”

*

„Nem”

*

„nem használom”

*

„Időnként. A tananyaghoz tartozó online könyveket.”

*

„Nem.”

*

„Igen, de ritkán. Általában akkor olvasok interneten, ha gyorsan kell az információ, vagy nincs módom másként megszerezni az olvasmányt. Első sorban szakirodalmat, házi dolgozatokhoz szükséges forrásokat szoktam olvasni interneten.”


14 főből az internetes könyvolvasás szempontjából

8 fő nem használja az internetet olvasásra           57%


6 fő ritkán használja az internetet olvasásra
       /havonta egyszer-kétszer, 4-5 óra/hét,
       napi fél-1 órát/                                            43%


4./ Milyen rendszerességgel olvas nyomtatott könyveket? Mennyit és milyen célból? Mennyi időt szán rá?

*

„naponta/ 1 óra szórakozás”

*

„1-2 könyv/hét tanulás
  1 könyv/hó szórakozás”

*

„Napi rendszerességgel. Heti 2-3 könyvet forgatok, tanulmányaim miatt főleg illetve rövid szépirodalmat /novellák, versek/ szórakozás céljából. Napi 1-2 órát szánok rá.”

*

„Minden nap. Naponta legalább 20 percet. Főként a tanulmányaimhoz kapcsolódókat.”

*

„Naponta, tanulás céljából, 2-3 óra.”

*

„Napi rendszerességgel, szórakozás és tanulás céljából.”

*

„Naponta, tanulás, 2-3 óra.”

*

„Naponta. Szórakozás, tanulmány céljából. Napi 1-2 órát.”

*

„Egyetemi tanulmányok céljából és magán érdeklődés miatt. Hetente minimum 5-6 órát.
A tanulás kapcsán akár 7-8-is.”

*

„folyamatosan tanulás, szórakozás 2-3 óra”

*

„1-2 havonta, szórakozás, művelődés céljából alkalmanként 2-4 óra”

*

„Naponta. Főként a tananyaghoz kapcsolódót annyi időt szánok rá, amennyi az elolvasáshoz szükséges / 3-4 óra”

*

„Mindig olvasok valamit. Általában szépirodalom /leginkább utazás közben/, néha szakirodalom /egyetemi tanulmányok/. Átlag napi 1 óra.”

*

„Naponta legalább 2 órát. Főleg utazás közben szeretek olvasni. Szórakoztató és szakirodalmat egyaránt.”


14 fő nyomtatott könyvolvasási szokásainak rendszeressége:

11 fő naponta olvas /tanulás, szórakozás céljából/,         79%
         az időmegoszlás 20 perctől 4 óráig terjed

  1 fő hetente 1-2 könyvet olvas tanulás végett,
         1 könyvet szórakozás szempontjából                      7%

   1 fő hetente 5-6 órától 7-8 órát is tanulás és
          szórakozás céljából                                              7%

   1 fő  1-2 havonta 2-4 órát olvas szórakozás,
           művelődés céljából                                              7%


5./ E-könyveket vagy nyomtatott könyveket olvas szívesebben? Miért?

*

„nyomtatott/megszokás”

*

„nyomtatott könyveket”

*

„E-könyveket is, nyomtatottat is. Egyik kényelmes, másik hangulatos.”

*

„Nyomtatott.”

*

„Nyomtatott könyveket. Számomra szokatlan és idegen a virtuális technológia. Megvan a nyomtatott könyvnek a maga varázsa!”

*

„Nyomtatott könyveket, mert jobban szeretem, ami kézzel megfogható, valamint kevésbé károsítja a szemet is.”

*

„Nyomtatott könyveket.”

*

„Nyomtatott könyveket. Jobban tudom magammal vinni, hangulata miatt.”

*

„Nyomtatottat, mert nem fárasztja annyira a szemet.”

*

„Nyomtatott könyveket.”

*

„Nyomtatott könyveket. E-book readerem nincs, monitoron zavar az olvasás.”

*

„Nyomtatott könyveket. A szememnek kényelmesebb.”

*

„Nyomtatott könyvet, mert a könyvtári tagság olcsóbb, mint egy e-olvasó és arra a művek.”

*

„A hagyományos, nyomtatott könyveket. Szeretem kézbe venni, lapozgatni a könyvet, sokkal kényelmesebb és jobb érzés, mint a monitort bámulni.”



A 14 főből

13 fő  nyomtatott könyveket olvas szívesebben, mert:          93%
          megszokta, a varázsa miatt, kézzel fogható,
          kevésbé káros a szemnek, hangulata miatt,
          jobban magával tudja vinni, a könyvtári tagság
          olcsóbb, jobb érzés, mint a monitort bámulni

  1 fő  e-könyveket és nyomtatottat is olvas, mert az               7%
          egyik kényelmes, a másik hangulatos


6./ Rendelkezik-e házi /otthoni/ könyvtárral? Ha igen, hozzávetőlegesen hány könyvet számlál? Milyen a könyvek tematikus összetétele?

*

„igen/3000/vegyes”

*

„3-4 ezer, Szépirodalom, Történelem, Műv. tört.”

*

„Sajáttal még nem rendelkezem.”

*

„Igen. Több, mint 600 db.”

*

„Igen. kb. 600 db, szépirodalom, történelem, művészettörténet.”

*

„Sajnos nem rendelkezem.”

*

„Igen, szépirodalom és történelmi főként kb. 800 db.”

*

„Igen. 50-60.”

*

„Legalább 100 db. Zömében 20. századi hadtörténet és kötelező szépirodalom. /közép és általános iskola/”

*

„7-8 méter történelem, irodalom”

*

„rendezett könyvtárral nem, csak néhány kötettel”

*

„1000-1200 kötet. Minden féle-fajta könyv. Főleg lexikonok, enciklopédiák.”

*

„Nagyon vegyes, minden megtalálható, kb. 1000 kötet.”

*

„Igen. Körülbelül 1840 könyvből áll a „házi könyvtárunk”. Az összetétele nagyon vegyes, szépirodalom /magyar és külföldi klasszikusok/, szórakoztató irodalom /sci-fi, krimi, fantasy, romantikus, ifjúsági/, lexikonok, szótárak, tankönyvek.”


14 főből házi könyvtárral rendelkezik:

  1 fő   50-60 db kötettel                           7,1%

  1 fő   100 db kötettel legalább,                7,1%
           /20. századi hadtörténet,
            kötelező szakirodalom/

   2 fő  600 db kötettel /szépirodalom,      14,3%
           történelem, művészettörténet/

   1 fő  800 db kötettel /szépirodalom,        7,1%
           főként történelmi/

   1 fő  1000 kötettel /vegyes/                    7,1%

   1 fő   1000-1200 kötettel                         7,1%
            /mindenféle, főleg lexikonok,
             enciklopédiák/

   1 fő   1840 kötettel /vegyes/                     7,1%

   1 fő   3000 kötettel /vegyes/                     7,1%

   1 fő   3-4 ezer kötettel /szépirodalom,       7,1%
            történelem, műv. tört./

   1 fő  7-8 m /történelem, irodalom/             7,1%

   1 fő  néhány kötettel                                7,1%

    2 fő nem rendelkezik házi könyvtárral       14,3%

Összességében: 11 főnek van házi könyvtára:  79%


7./ Milyen forrásból szerzi be a nyomtatott könyveket /vásárlás, könyvtár, nyitott könyvszekrény, kölcsönkap, könyves közösségi oldalakon (csere – Moly.hu, Rukkola)/?

*

„vásárlás, könyvtár, kölcsönkap”

*

„vásárlás, könyvtár”

*

„vásárlás, könyvtár”

*

„vásárlás, könyvtár”

*

„vásárlás, könyvtár”

*

„vásárlás, könyvtár, kölcsönkap”

*

„vásárlás, könyvtár”

*

„vásárlás, könyvtár”

*

„vásárlás, könyvtár”

*

„vásárlás”

*

„vásárlás”

*

„vásárlás”

*

„könyvtár”

*

„vásárlás, nyitott könyvszekrény”


14 fő könyvszerzési forrásai az alábbiak szerint oszlanak meg:

  7 fő vásárlás, könyvtár                          50%

  2 fő vásárlás, könyvtár, kölcsönkap        14%

  3 fő vásárlás                                        22%

  1 fő könyvtár                                         7%

  1 fő vásárlás, nyitott könyvszekrény        7%



Összegzés

Pozitívumként értékelhető, hogy:

  • 65%-a a válaszadóknak a személyes kommunikációt részesíti előnyben.
  • 57% nem használja az internetet könyvolvasásra, 43% pedig ritkán használja.
  • 79% naponta olvas nyomtatott könyvet tanulás, szórakozás céljából, 20 perctől 4 óráig terjedő időfelhasználással.
  • 93% nyomtatott könyveket olvas szívesebben.
  • 50% vásárlás útján és könyvtárból szerzi be a nyomtatott könyveket.
  • 79% rendelkezik otthoni könyvtárral, az 50-60 db-tól a 3-4 ezer kötetig terjedően.
  • A napi internetezéssel töltött idő nagy szóródást mutat: a 30 perctől a 6-7 órát felhasználókig, ami kb. fele-fele arányban oszlik meg.

A jelen kérdőív adataiból és a társadalom jelzett rétegének válaszaiból úgy tűnik, hogy egyelőre nincs ok az aggodalomra, miszerint a „Facebook-generáció” érdeklődését csak a gyorsan elérhető, rövid hírek kelthetik fel, s ezáltal felületesen olvasnak. A százalékos megoszlások azt tükrözik, hogy van kedvük és idejük a fiataloknak az olvasáshoz.

Mindezeket alátámasztja saját egyéni példám is:

  • A netet naponta használom kapcsolattartásra kb. 30 percet, ha a távolság nem teszi lehetővé a személyes kommunikációt, vagy egyetemi ügyeket intézek és tájékozódom. Ezért regisztráltam a Facebook-ra is. Ezen felül a személyes kommunikációt részesítem előnyben.
  • Ha vizsgaidőszak van, napi 1-2 órát keresgélek adatbázisokban, anyagot gyűjtők és olvasok, főleg angol nyelvű forrásanyagokat. De ha mód van rá, szívesebben kutatok nyomtatott dokumentumokban.
  • Évente /ahogy időm engedi az egyetem mellett/ kb. 8-10 darab könyvet olvasok el, szépirodalmi és szórakoztató műveket egyaránt, és hogy könyvajánlásként /könyvtárosként/ meg tudjam osztani másokkal is olvasmányélményeimet, így regisztrált tagja vagyok a moly.hu könyves közösségi oldalnak, valamint a Holnap Magazin weboldala számára is írok könyvajánlókat. Erre a tevékenységre általában a szünetekben kerül sor. Arra is volt példa, hogy egy régóta áhított könyvet egyik könyvtárból sem tudtam kikölcsönözni, s mivel az interneten elérhető, onnan olvastam el. De ez csak kivételes eset, mivel nincs is annál kellemesebb és hasznosabb, valamint szórakoztatóbb időtöltés számomra a világon, mint egy nyomtatott könyvvel beülni egy kényelmes fotelbe /főleg télen/!
  • Ezenkívül alkalmanként, ahogy időm engedi, hírlapokat is olvasok: utazás közben a Metropol újságot, ill. a neten, ami térítésmentesen olvasható.
  • Szintén alkalmanként /amikor szükségem van rá / információszerzésre használom az internetet /pl.: orvosok rendelési idejének felkutatása, információ a gyógyszerekről, hivatalos ügyekhez telefonszámok keresése stb./
  • A házi könyvtárunk kb. 1500-2000 kötetet tesz ki. Vegyes összetételű, de a legnagyobb hányadát a szépirodalom, lexikonok, enciklopédiák alkotják.
  • Könyvbeszerzési forrásaim:
                        - Könyvtárakból
                        - Ajándékozásból
                        - Vásárlásból /ez a legritkább/


A számítógépet /a technológia egyik legújabb vívmányát/ a mindennapjaimban eszközként használom. Az egyik olyan „nagyszerű” találmány, amely rohanó világunkban sok mindenben megkönnyíti az életemet, de nem pótolja az igazi emberi kapcsolatokat, értékeket. A netezéssel eltöltött idő megfelelő egyensúlyban tartásával egy összkomfortos segédeszköz. Hogy egy példával éljek: nem mindegy, hogy egy komfort nélküli, vagy egy összkomfortos lakásban él az ember.


Blogomat /kutatásaimat/ jelen bejegyzésemmel egyelőre lezárom, de 2014 februárjában újra folytatom /az egyetemi tanulmányaim második félévétől/. 

A felhasznált kép forrása:





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése