A 2. sz. kérdőíves
közvélemény-kutatást is az ELTE BTK Könyvtár- és Információtudományi
Intézetében, illetve a Történeti Intézetben végeztem.
A megkérdezettek száma 14 fő: hallgatók,
oktatók és könyvtárosok.
Életkor szerinti megoszlás
szintén 19-44 év.
Kérdéseimet az alábbiakban
leírtak alkották:
1./ A másokkal való kommunikáció során melyik módszert részesíti
előnyben /személyesen, telefonon, e-mailen, közösségi oldalon/?
*
„személyesen”
*
„személyesen, e-mailen”
*
„személyesen”
*
„személyesen”
*
„személyesen”
*
„személyesen”
*
„személyesen”
*
„személyesen”
*
„személyesen, telefonon”
*
„személyesen, telefonon,
e-mailen, közösségi oldalon”
*
„személyesen”
*
„személyesen”
*
„1. személyesen – inkább család
2. közösségi oldalon – inkább barátok
3. e-mailen
4. telefonon”
*
„személyesen, telefonon”
A 14 válaszadó közül a
kommunikáció során
9 fő a személyes kommunikációt
részesíti előnyben 65%
2 fő személyesen, telefonon
kommunikál szívesebben 14%
1 fő személyesen, e-mailen 7%
2 fő mind a 4 lehetőséget
használja 14%
2./ Hozzávetőlegesen mennyi
időt tölt naponta internetezéssel? Milyen célból?
*
„30 perc / levelezés”
*
„1-2 óra”
*
„Körülbelül napi 6-7 órát.
Híreket olvasok, emailekre válaszolok, anyagot keresek tanulmányaimhoz és
közösségi oldalon szervezem meg a találkozásokat ismerőseimmel.”
*
„30 perc e-mailezés.”
*
„3-4 óra, munka és tanulás”
*
„kb. 2-3 óra tanulás és
szórakozás”
*
„2-3 óra információszerzés
céljából”
*
„2-3 óra olvasás, filmnézés,
program, levelezés, beszélgetés”
*
„A pontos számot nem tudom.
Átlagban 4, főleg szórakozás, információ és hír szerzés végett. A tanulmányi
rendszer kezelése miatt is. Továbbá tanulmányi segéd anyagok megszerzése
miatt.”
*
„3-4 - információ gyűjtés, beszélgetés”
*
„4-6 óra, hírek, tájékozódás,
videók, zene, beszélgetés”
*
„1,5-2 óra, ismerősökkel való kapcsolattartás,
hírek olvasása”
*
„Kb. napi 5 óra; vegyes cél:
kapcsolattartás, tanulás, munka, szórakozás, tájékozódás”
*
„Változó, körülbelül 5-6 órát.
Leggyakrabban: e-mail, tv műsor, menetrend, receptek. Időnként film nézés vagy
olvasás céljából.”
A 14 fő napi internetezéssel
töltött ideje:
2 fő 30 percet tölt levelezéssel 14,3%
2 fő 1-2 órát levelezik, híreket olvas 14,3%
2 fő 2-3 órát tölt tanulással, szórakozással 14,3%
1 fő 2-3 órát tölt olvasással, filmnézéséssel,
programmal levelezéssel,
beszélgetéssel 7,1%
2 fő 3-4 órát tölt munkával, tanulással,
Információgyűjtéssel, beszélgetéssel 14,3%
1 fő 4 órát átlagban, főleg szórakozás,
információ- és hírszerzés, tanulás
végett 7,1%
1 fő 4-6 órát hírek, tájékozódás, videók, zene,
beszélgetés céljából 7,1%
1 fő 5 órát körülbelül: kapcsolattartás, tanulás,
munka, szórakozás, tájékozódás
céljából 7,1%
1 fő 5-6 órát: e-mail, tv műsor, menetrend,
receptek, filmnézés, olvasás miatt 7,1%
1 fő 6-7 órát tölt hírek olvasásával,
e-mailezéssel,
tanulással, találkozók
szervezésével 7,1%
3./ Használja-e az internetet könyvolvasás céljából? Ha igen, milyen
rendszerességgel? Kb. mennyi időt szán rá? Milyen témájú könyveket olvas és
mennyit?
*
„nem”
*
„Tankönyv-szakirodalom. 4-5
óra/hét”
*
„Ritkán használom. Az OSZK által
az interneten is elérhető könyveket, cikkeket, tanulmányokat olvasom.
Szakirodalmat olvasok főleg, ritkábban szépirodalmat.”
*
„nem”
*
„Nem, mert káros hatásúnak tartom
a számítógép képernyőjének merev figyelését, s rontja a szemet.”
*
„Ritkán használom erre az
internetet, az olvasásra napi fél-1 órát szánok.”
*
„Nem, mert nem bírja a szemem.”
*
„Igen. Havonta egyszer-kétszer.
Szépirodalmi könyveket, történelmi könyveket.”
*
„Nem”
*
„Nem”
*
„nem használom”
*
„Időnként. A tananyaghoz tartozó
online könyveket.”
*
„Nem.”
*
„Igen, de ritkán. Általában akkor
olvasok interneten, ha gyorsan kell az információ, vagy nincs módom másként
megszerezni az olvasmányt. Első sorban szakirodalmat, házi dolgozatokhoz
szükséges forrásokat szoktam olvasni interneten.”
14 főből az internetes
könyvolvasás szempontjából
8 fő nem használja az internetet
olvasásra 57%
6 fő ritkán használja az
internetet olvasásra
/havonta egyszer-kétszer, 4-5 óra/hét,
napi fél-1 órát/ 43%
4./ Milyen rendszerességgel olvas nyomtatott könyveket? Mennyit és
milyen célból? Mennyi időt szán rá?
*
„naponta/ 1 óra szórakozás”
*
„1-2 könyv/hét tanulás
1 könyv/hó szórakozás”
*
„Napi rendszerességgel. Heti 2-3
könyvet forgatok, tanulmányaim miatt főleg illetve rövid szépirodalmat
/novellák, versek/ szórakozás céljából. Napi 1-2 órát szánok rá.”
*
„Minden nap. Naponta legalább 20
percet. Főként a tanulmányaimhoz kapcsolódókat.”
*
„Naponta, tanulás céljából, 2-3
óra.”
*
„Napi rendszerességgel,
szórakozás és tanulás céljából.”
*
„Naponta, tanulás, 2-3 óra.”
*
„Naponta. Szórakozás, tanulmány
céljából. Napi 1-2 órát.”
*
„Egyetemi tanulmányok céljából és
magán érdeklődés miatt. Hetente minimum 5-6 órát.
A tanulás kapcsán akár 7-8-is.”
*
„folyamatosan tanulás, szórakozás
2-3 óra”
*
„1-2 havonta, szórakozás,
művelődés céljából alkalmanként 2-4 óra”
*
„Naponta. Főként a tananyaghoz
kapcsolódót annyi időt szánok rá, amennyi az elolvasáshoz szükséges / 3-4 óra”
*
„Mindig olvasok valamit.
Általában szépirodalom /leginkább utazás közben/, néha szakirodalom /egyetemi
tanulmányok/. Átlag napi 1 óra.”
*
„Naponta legalább 2 órát. Főleg
utazás közben szeretek olvasni. Szórakoztató és szakirodalmat egyaránt.”
14 fő nyomtatott könyvolvasási
szokásainak rendszeressége:
11 fő naponta olvas /tanulás,
szórakozás céljából/, 79%
az időmegoszlás 20 perctől 4 óráig
terjed
1 fő hetente 1-2 könyvet olvas tanulás végett,
1 könyvet szórakozás
szempontjából 7%
1 fő hetente 5-6 órától 7-8 órát is tanulás és
szórakozás céljából 7%
1 fő 1-2 havonta 2-4 órát olvas
szórakozás,
művelődés céljából 7%
5./ E-könyveket vagy nyomtatott könyveket olvas szívesebben? Miért?
*
„nyomtatott/megszokás”
*
„nyomtatott könyveket”
*
„E-könyveket is, nyomtatottat is.
Egyik kényelmes, másik hangulatos.”
*
„Nyomtatott.”
*
„Nyomtatott könyveket. Számomra
szokatlan és idegen a virtuális technológia. Megvan a nyomtatott könyvnek a maga
varázsa!”
*
„Nyomtatott könyveket, mert
jobban szeretem, ami kézzel megfogható, valamint kevésbé károsítja a szemet
is.”
*
„Nyomtatott könyveket.”
*
„Nyomtatott könyveket. Jobban
tudom magammal vinni, hangulata miatt.”
*
„Nyomtatottat, mert nem fárasztja
annyira a szemet.”
*
„Nyomtatott könyveket.”
*
„Nyomtatott könyveket. E-book
readerem nincs, monitoron zavar az olvasás.”
*
„Nyomtatott könyveket. A
szememnek kényelmesebb.”
*
„Nyomtatott könyvet, mert a
könyvtári tagság olcsóbb, mint egy e-olvasó és arra a művek.”
*
„A hagyományos, nyomtatott
könyveket. Szeretem kézbe venni, lapozgatni a könyvet, sokkal kényelmesebb és
jobb érzés, mint a monitort bámulni.”
A 14 főből
13 fő nyomtatott könyveket olvas szívesebben,
mert: 93%
megszokta, a varázsa
miatt, kézzel fogható,
kevésbé káros a szemnek, hangulata
miatt,
jobban magával tudja vinni, a
könyvtári tagság
olcsóbb, jobb érzés, mint a monitort
bámulni
1 fő e-könyveket és nyomtatottat
is olvas, mert az 7%
egyik kényelmes, a másik hangulatos
6./ Rendelkezik-e házi /otthoni/ könyvtárral? Ha igen, hozzávetőlegesen
hány könyvet számlál? Milyen a könyvek tematikus összetétele?
*
„igen/3000/vegyes”
*
„3-4 ezer, Szépirodalom,
Történelem, Műv. tört.”
*
„Sajáttal még nem rendelkezem.”
*
„Igen. Több, mint 600 db.”
*
„Igen. kb. 600 db, szépirodalom,
történelem, művészettörténet.”
*
„Sajnos nem rendelkezem.”
*
„Igen, szépirodalom és történelmi
főként kb. 800 db.”
*
„Igen. 50-60.”
*
„Legalább 100 db. Zömében 20.
századi hadtörténet és kötelező szépirodalom. /közép és általános iskola/”
*
„7-8 méter történelem, irodalom”
*
„rendezett könyvtárral nem, csak
néhány kötettel”
*
„1000-1200 kötet. Minden féle-fajta
könyv. Főleg lexikonok, enciklopédiák.”
*
„Nagyon vegyes, minden
megtalálható, kb. 1000 kötet.”
*
„Igen. Körülbelül 1840 könyvből
áll a „házi könyvtárunk”. Az összetétele nagyon vegyes, szépirodalom /magyar és
külföldi klasszikusok/, szórakoztató irodalom /sci-fi, krimi, fantasy,
romantikus, ifjúsági/, lexikonok, szótárak, tankönyvek.”
14 főből házi könyvtárral
rendelkezik:
1 fő 50-60 db kötettel 7,1%
1 fő 100 db kötettel
legalább, 7,1%
/20. századi hadtörténet,
kötelező szakirodalom/
2 fő 600 db kötettel
/szépirodalom, 14,3%
történelem, művészettörténet/
1 fő 800 db kötettel
/szépirodalom, 7,1%
főként történelmi/
1 fő 1000 kötettel /vegyes/ 7,1%
1 fő 1000-1200 kötettel 7,1%
/mindenféle, főleg lexikonok,
enciklopédiák/
1 fő 1840 kötettel /vegyes/ 7,1%
1 fő 3000 kötettel /vegyes/ 7,1%
1 fő 3-4 ezer kötettel
/szépirodalom, 7,1%
történelem, műv. tört./
1 fő 7-8 m /történelem, irodalom/ 7,1%
1 fő néhány kötettel 7,1%
2 fő nem rendelkezik házi könyvtárral 14,3%
Összességében: 11 főnek van házi
könyvtára: 79%
7./ Milyen forrásból szerzi be a nyomtatott könyveket /vásárlás,
könyvtár, nyitott könyvszekrény, kölcsönkap, könyves közösségi oldalakon (csere
– Moly.hu, Rukkola)/?
*
„vásárlás, könyvtár, kölcsönkap”
*
„vásárlás, könyvtár”
*
„vásárlás, könyvtár”
*
„vásárlás, könyvtár”
*
„vásárlás, könyvtár”
*
„vásárlás, könyvtár, kölcsönkap”
*
„vásárlás, könyvtár”
*
„vásárlás, könyvtár”
*
„vásárlás, könyvtár”
*
„vásárlás”
*
„vásárlás”
*
„vásárlás”
*
„könyvtár”
*
„vásárlás, nyitott könyvszekrény”
14 fő könyvszerzési forrásai az
alábbiak szerint oszlanak meg:
7 fő vásárlás, könyvtár 50%
2 fő vásárlás, könyvtár, kölcsönkap 14%
3 fő vásárlás 22%
1 fő könyvtár 7%
1 fő vásárlás, nyitott könyvszekrény 7%
Összegzés
Pozitívumként értékelhető, hogy:
- 65%-a a válaszadóknak a személyes kommunikációt részesíti előnyben.
- 57% nem használja az internetet könyvolvasásra, 43% pedig ritkán használja.
- 79% naponta olvas nyomtatott könyvet tanulás, szórakozás céljából, 20 perctől 4 óráig terjedő időfelhasználással.
- 93% nyomtatott könyveket olvas szívesebben.
- 50% vásárlás útján és könyvtárból szerzi be a nyomtatott könyveket.
- 79% rendelkezik otthoni könyvtárral, az 50-60 db-tól a 3-4 ezer kötetig terjedően.
- A napi internetezéssel töltött idő nagy szóródást mutat: a 30 perctől a 6-7 órát felhasználókig, ami kb. fele-fele arányban oszlik meg.
A jelen kérdőív adataiból és a
társadalom jelzett rétegének válaszaiból úgy tűnik, hogy egyelőre nincs ok az
aggodalomra, miszerint a „Facebook-generáció” érdeklődését csak a gyorsan
elérhető, rövid hírek kelthetik fel, s ezáltal felületesen olvasnak. A
százalékos megoszlások azt tükrözik, hogy van kedvük és idejük a fiataloknak az
olvasáshoz.
Mindezeket alátámasztja saját
egyéni példám is:
- A netet naponta használom kapcsolattartásra kb. 30 percet, ha a távolság nem teszi lehetővé a személyes kommunikációt, vagy egyetemi ügyeket intézek és tájékozódom. Ezért regisztráltam a Facebook-ra is. Ezen felül a személyes kommunikációt részesítem előnyben.
- Ha vizsgaidőszak van, napi 1-2 órát keresgélek adatbázisokban, anyagot gyűjtők és olvasok, főleg angol nyelvű forrásanyagokat. De ha mód van rá, szívesebben kutatok nyomtatott dokumentumokban.
- Évente /ahogy időm engedi az egyetem mellett/ kb. 8-10 darab könyvet olvasok el, szépirodalmi és szórakoztató műveket egyaránt, és hogy könyvajánlásként /könyvtárosként/ meg tudjam osztani másokkal is olvasmányélményeimet, így regisztrált tagja vagyok a moly.hu könyves közösségi oldalnak, valamint a Holnap Magazin weboldala számára is írok könyvajánlókat. Erre a tevékenységre általában a szünetekben kerül sor. Arra is volt példa, hogy egy régóta áhított könyvet egyik könyvtárból sem tudtam kikölcsönözni, s mivel az interneten elérhető, onnan olvastam el. De ez csak kivételes eset, mivel nincs is annál kellemesebb és hasznosabb, valamint szórakoztatóbb időtöltés számomra a világon, mint egy nyomtatott könyvvel beülni egy kényelmes fotelbe /főleg télen/!
- Ezenkívül alkalmanként, ahogy időm engedi, hírlapokat is olvasok: utazás közben a Metropol újságot, ill. a neten, ami térítésmentesen olvasható.
- Szintén alkalmanként /amikor szükségem van rá / információszerzésre használom az internetet /pl.: orvosok rendelési idejének felkutatása, információ a gyógyszerekről, hivatalos ügyekhez telefonszámok keresése stb./
- A házi könyvtárunk kb. 1500-2000 kötetet tesz ki. Vegyes összetételű, de a legnagyobb hányadát a szépirodalom, lexikonok, enciklopédiák alkotják.
- Könyvbeszerzési forrásaim:
- Könyvtárakból
- Ajándékozásból
- Vásárlásból /ez a legritkább/
A számítógépet /a technológia egyik
legújabb vívmányát/ a mindennapjaimban eszközként használom. Az egyik olyan
„nagyszerű” találmány, amely rohanó világunkban sok mindenben megkönnyíti az
életemet, de nem pótolja az igazi emberi kapcsolatokat, értékeket. A netezéssel
eltöltött idő megfelelő egyensúlyban tartásával egy összkomfortos segédeszköz.
Hogy egy példával éljek: nem mindegy, hogy egy komfort nélküli, vagy egy
összkomfortos lakásban él az ember.
Blogomat /kutatásaimat/ jelen
bejegyzésemmel egyelőre lezárom, de 2014 februárjában újra folytatom /az
egyetemi tanulmányaim második félévétől/.
A felhasznált kép forrása:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése